Kontaktsøgende og svær at tilfredsstille

6. september 2009

Alder:
17 mdr.

Kontaktsøgende og svær at tilfredsstille

Hej Helen,

Vores søn er nu snart 18 måneder og er generelt en rigtig sød og glad dreng, som er kørt godt ind i vuggestue nu (startede som 14 mdrs).

Han har været sen til at begynde at gå dvs. han har kunne gå de sidste halvandet måned, men har ikke ville give slip med hånden. Det har han gjort nu og løber glad omkring (har gjort det i små 3 uger nu) og kan endelig selv komme fra a til b ret hurtigt.

Sigurd har sine pjevsede øjeblikke i løbet af dagen - det har han haft siden 1 års alderen. Den sidste tid er der dog kommet et ret besynderligt mønster i pjevseriet, som vi under os over hvordan hænger sammen!?

Fra morgenstunden er han oftest glad og spiser villigt sin grød i ro og fred - koncentreret, mens vi hører dagens tidlige nyheder ;o)

Det hænder han er lidt pjevset om morgnen, men det varierer.
Der hvor filmen knækker, er når vi henter ham fra vuggestue og kommer hjem! Fra det øjeblik vi kommer hjem (v. 15 - 16 tiden)- er han rigtig svær at tilfredsstille, græder, holder os om benene, vil op - når han er oppe, vil han ned. PUhaaa - intens og meget kontaktsøgende.

Det sære er så, at når aftensmaden er spist, vender humøret 180 grader - og Sigurd er ...

Annonce

... nu i TOP humør, leger, tuller rundt, griner og laver sjov??? Sådan er det hver dag og vi undre os over, hvorfor han rummer den gode kontakt og sjov efter aftensmaden og ikke før?? Det er ikke pga sult, da vi selvfølgelig altid tilbyder brød, frugt mm når vi kommer hjem fra vuggestue. Han spiser som regel lidt.

Selvfølgelig er vi klar over, at verden har åbnet sig voldsomt nu, hvor han kan gå - det har sin indflydelse. Men han var også svær før det skete. Tænker om han bare har xtra xtra brug for omsorg efter vuggestue og inden den rituelle aftensmad og putning? Men det er også i weekenden, hvor han jo ikke har været afsted til vuggestue.

Hvis vi tager eksempelvis, ud at gå eller andet efter hans lur (ml 12 - 14) - så går det meget bedre - dvs. så er han ikke så svær, det er faktisk mest når vi er hjemme at han er pjevset!?

Det kan dog være anstregende, at SKULLE ud af huset for at holde ham glad om eftermiddagen. Men ingen kan rigtig leve med det - specielt hans storebror på 6 år, er træt af hans opmærksomheds flip, der selvfølgelig æder tid fra storebror.
Hvad tror du det specielle mønster i hans pjevseri skyldes?

Tak for dit svar

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder